Logo drs

Współżycie a rozejście mięśnia prostego brzucha (RMPB)

Większość kobiet, które zmagają się z problemem rozejścia mięśnia prostego brzucha i poznały już zasady rehabilitacji, zastanawiają się czy współżycie może w jakiś sposób wpłynąć na ich problem. Wszak akt współżycia jest aktem fizycznym, wymagającym często niemałego wysiłku a wiemy, że duży wysiłek fizyczny powodujący znaczną aktywację i pracę mięśni brzucha z jednoczesnym wzrostem ciśnienia śródbrzusznego, może w dużej mierze utrudnić proces rehabilitacji brzucha i jego powrót do formy. Nie oznacza to absolutnie, że należy rezygnować z tego rodzaju przyjemności! Warto jednak dowiedzieć się jak współżyć bezpiecznie, choćby po to, aby w trakcie nie zaprzątać sobie głowy niespokojnymi myślami. 
Aktywność seksualną świeżo upieczone mamy mogą rozpocząć po ok. 6 tygodniach od porodu, czyli po zakończonym połogu, jeśli nie ma ku temu żadnych przeciwwskazań medycznych. W rzeczywistości o gotowości nie świadczy jednak czas po porodzie, lecz chęć obu partnerów do zbliżenia. Często bowiem, potrzeba nieco więcej czasu aby zaakceptować pewne zmiany, które zaszły w organizmie kobiety oraz poczuć potrzebę i chęć do kontaktu fizycznego. Problem rozejścia mięśnia prostego brzucha również nie ułatwia sytuacji. Zmiany w wyglądzie brzucha stanowią dla wielu pań ogromną barierę, która w połączeniu z innymi poporodowymi problemami (spadek libido, strach przed współżyciem, suchość pochwy, ból w okolicy blizny poporodowej) wycofują kobietę z aktywności seksualnej. W takiej sytuacji najważniejszy jest czas, rozmowa z partnerem oraz z fizjoterapeutą, który pomoże znaleźć rozwiązanie wielu spośród tych problemów!

Współżycie a rozejście mięśnia prostego brzucha

Najważniejszą zasadą jaką zawsze należy się kierować, jest obserwacja własnego ciała oraz komfort psychiczny i fizyczny. Dobrze jest kontrolować jak zachowuje się brzuch w czasie przyjmowania różnych pozycji w czasie zbliżenia oraz eliminacja tych, które zdecydowanie szkodzą. 

Pozycje niewskazane

Dobierając pozycję, warto zwrócić uwagę na zaawansowanie rehabilitacji oraz rodzaj ćwiczeń, które aktualnie są wykonywane wspólnie z fizjoterapeutą. Dopóki powłoki brzuszne są osłabione, mięsień poprzeczny nie stanowi wystarczającego wsparcia i fizjoterapeuta nie zaleca przejścia do bardziej zaawansowanych ćwiczeń, lepiej zrezygnować z wszelkich pozycji w klęku podpartym. Nacisk narządów wewnętrznych pod wpływem działającej grawitacji, może być zbyt duży i dodatkowo obciążać kresę białą. Doskonałą alternatywą są pozycje od tyłu z podparciem brzucha, np. gdy kobieta opiera klatkę piersiową i brzuch o łóżko lub zabezpiecza brzuch podpierając go poduszkami. Niewskazane są również pozycje w których kobieta leży na plecach i jednocześnie unosi obie nogi. Wyjątkiem stanowią sytuacje, kiedy to mężczyzna zarówno podnosi, jak i przez cały czas podtrzymuje nogi partnerki, przez co jej brzuch pozostaje całkowicie rozluźniony. 

Pozycje zalecane

Należą do nich wszystkie pozycje w których kobieta znajduje się na partnerze, pozycje stojące (bez pochylania tułowia partnerki w przód) oraz pozycje boczne. Różnorodność jest więc duża a rozejście mięśnia prostego brzucha (Diastasis Recti), wcale nie musi być dużym ograniczeniem! Świadomość własnego ciała i wiedza jak o nie zadbać, to klucz do przyjemności i satysfakcji seksualnej każdej kobiety jak również jej partnera! 

Do góry