Logo drs

Od czego zacząć jeśli zauważę rozejście mięśnia prostego brzucha ( RMPB)?

codzienne nawykiNie działaj na własną rękę! Jak najszybciej zgłoś się do fizjoterapeuty specjalizującego się w pracy z kobietami w ciąży, po porodzie lub w uroginekologii. Zanim jednak wizyta się odbędzie, zwróć uwagę na poniższe wskazówki!

  • Uważnie obserwuj swoje ciało w czasie codziennych czynności i unikaj wszystkich ruchów które powodują uwypuklenie kresy białej.
  • Stosuj wszystkie wskazówki zawarte w dziale Codzienne funkcjonowanie z rozejściem mięśnia prostego brzucha (RMPB). Prawidłowe nawyki to absolutna podstawa!
  • Staraj się jak najczęściej napinać mięsień poprzeczny brzucha. Rób to najczęściej jak to możliwe w ciągu dnia.
  • Wykonuj jedynie odpowiednio dobrane ćwiczenia, które w prawidłowy sposób wzmocnią gorset mięśniowy jednocześnie nie obciążając rozciągniętych mięśni brzucha. Bezwzględnie unikaj ćwiczeń typu „brzuszki”, klęku podpartego oraz ćwiczeń typu deska(plank)

  • Pamiętaj, że pasy poporodowe nie są zalecane! Ich  noszenie może spowodować  dodatkowe osłabienie mięśni brzucha (mięsień, który jest sztucznie podtrzymywany przestaje pracować – tym samym słabnie). Nadmierne ściśnięcie pasem może również  zwiększyć nacisk (ciśnienie śródbrzuszne oraz spychane w dół narządy) na mięśnie dna miednicy co w konsekwencji prowadzi do ich rozciągnięcia i osłabienia (w efekcie może to spowodować m.in. nietrzymanie moczu oraz obniżenie narządów). Co więcej, mocno zaciśnięty pas poporodowy może przyczynić się do znacznego niedokrwienia i niedotlenienia narządów wewnętrznych.
  • Świadomie i w prawidłowy sposób ćwicz mięśnie dna miednicy (potocznie nazywanymi mięśniami Kegla). Wbrew pozorom mają one ogromny wpływ na pracę mięśnia poprzecznego brzucha.
  • Jeśli jesteś po cięciu cesarskim, zadbaj o swoją bliznę. Jej prawidłowe gojenie, utrzymanie ruchomości i elastyczności zapewnią prawidłowe funkcjonowanie powłok brzusznych, w tym także mięśni. Jeśli Twoja blizna budzi wątpliwości, skonsultuj się z fizjoterapeutą. Rehabilitacja blizny (jej mobilizacja/masaż) oraz stosowanie kinesiotapingu w znacznym stopniu ułatwią regenerację tkanki i wspomogą proces jej gojenia.

Do góry